Starter

Als gevolg van de coronapandemie zijn er tot nader order geen fysieke seminaries gepland. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om als eerste op de hoogte te zijn wanneer we opnieuw opstarten. 


Starten in de horeca is dikwijls een romantische ingeving van het moment. Het is een plezante omgeving waarin mensen met hun passie bezig zijn. We kunnen ons ding doen en voldoening krijgen van de fijne reacties van klanten. Creativiteit viert hoogtij op de borden en conceptueel is elke inrichting mogelijk. Pintjes tappen en ondertussen naar de koers kijken is een openbaring als dagtaak. De lijst van redenen om van je hobby je beroep te maken is enorm. Al het bovenstaande klopt ook! Maar het is niet het enige waar je mee bezig zal zijn. 


Als starter komt er veel op je af. Je krijgt een massa administratie te verwerken. Niet alleen om je zaak op poten te zetten, maar minstens even veel als je effectief aan de slag bent. Allerhande vergunningen in orde brengen én opvolgen. Verzekeringen die conform moeten zijn. Contracten onderhandelen, afsluiten en respecteren. Het begint allemaal pas als de deur van de zaak sluit voor de laatste klanten. Wees er klaar voor, want het bepaalt voor het grootste deel jouw succes.

Een ambitieus project draait dikwijls niet op jou alleen. Personeel, al dan niet in betaald verband, moet voorzien worden. Ze hebben nood aan briefings, coaching, feedback, planning en zoveel meer. We horen al snel: "dat is iemand goed en die niet". We staan er alleen niet altijd bij stil dat we de mensen naar ons voorbeeld moeten kneden. Er van uitgaan dat het allemaal geboren talenten zijn is ijdele hoop. Je zal een people manager moeten worden. 

De mooiste zaak van de hele regio is klaar om te openen. Geweldig, maar weten de klanten jou ook te vinden? Allerhande communicatie zal jouw concept moeten versterken. Tegenwoordig moet je alomtegenwoordig zijn. Sociale media is een interessant kanaal, maar herbergt ook tal van gevaren. In bepaalde concepten zal jouw deur platgelopen worden door verenigingen die jou als sponsor zien. De lokale pers kan een partner in crime zijn om makkelijk in beeld te komen. We boren alle mogelijkheden aan en lichten de pro's en contra's van elk medium toe. 


Ongeacht jouw voorgeschiedenis zal het financiële plaatje moeten kloppen. Een zaak kan mainstream zijn en focussen op concurrentiële prijzen. Zich wagen aan het belevingsaspect brengt meerwaarde én hogere verwachtingen met zich mee. Elk product zal alleszins zijn winstmarge moeten bewijzen en genereren. Laat staan dat je jouw kostenstructuren zal moeten kennen. Leven met de druk van een dag- en jaarbudget wordt een aandachtspunt. Heb je hier geen zin in? We raden het ten zeerste aan. Wees gerust: cijfers beheersen kan je leren!

De klanten komen en gaan. Trouwe klanten komen terug, anderen lopen occasioneel langs. Wist je dat er trucjes bestaan om klanten aan je te binden? Ooit al gehoord van Pareto-efficiëntie? Geïnteresseerd in complementaire verkoop? We zijn geenszins met oplichting van klanten die ter goeder trouw zijn bezig. We kunnen wel de juiste motivaties aanreiken om mensen te verleiden tot een extraatje. 

Het zal je goed uitkomen als je van nature uit iemand bent die goed is met planning. Time management zoals we dit ondertussen met enige zin voor professionaliteit noemen. Of het nu leuk vindt of niet: je persoonlijke planning zal gestructureerd moeten zijn. Een horecazaak runnen vergt heel wat overzicht. Ga er niet aan voorbij. Je bespaart er tijd en moeite mee. Tijd die om te zetten is in kostbare vrije tijd.

 

Als starter komt er immens veel op je af. Waag je de sprong in het onbekende? Wij helpen je graag om te overleven in de jungle van de realiteit.

Starter
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x